×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 22 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حال «زینت‌المُلک» بد است

به گزارش دایره صنعت به نقل ازایسنا، سیاوش آریا با انتشار تصاویری از خانه زینت‌الملک  اظهار کرد: این خانه در خیابان لطفعلی خان زند بالاتر از درِ شیخ و در ضلع غربی باغ ـ موزۀ نارنجستان قوام جای دارد و از آنِ خاندان قوام‌المُلک بوده و به سبب سکونت بانو زینتُ‌المُلک یا زینت‌المُلوک قوامی که دختر قوام‌الملک چهارم (حبیب خان قوام‌الملک) و زنی نیک‌اَندیش و نیکوکار بوده، به «خانۀ زینت‌المُلک» نامدار شده است. این خانه با زیربنایی برابر با ۲۷۶۸ مترمربع و مساحتی برابر با ۳۲۹۰ مترمربع از بناهای برجای‌مانده از دورۀ قاجاریه است. ساخت این خانه در سال ۱۲۹۰ قمری از سوی علی محمدخان قوام‌الملک دوم آغاز شد و در سال ۱۳۰۲ قمری از سوی محمدرضا خان قوام‌الملک سوم به پایان رسید. خانه زینت‌الملک در تاریخ ۱۳۵۲ خورشیدی با شمارۀ ۹۳۸ به ثبت ملی رسیده است.

این پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی با اشاره به تزئینات قاجاری این خانه، ‌گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌ها گفت: ‌با وجود همۀ زیبایی‌های این خانۀ تاریخی و ملی، وضعیت نگهداری و حفاظتی آن بسیار اَندوه‌بار است؛ بیشتر سنگ اِزارۀ دیوارهای بنا به‌ویژه در بخش زیرزمینی که به موزۀ مشاهیر فارس تبدیل شده، شکسته و یا وَرآمده و جدا شده و در حال فرو ریختن است و نیازمند فوری مرمت است. این درحالی است که اردیبهشت‌ماه امسال با ارسال عکس‌هایی از وضعیت این خانه به مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، رسیدگی در هماهنگی با مدیریت مربوطه را خواستار شده بودم.

او افزود: خانۀ زینت‌الملک از سال ۱۳۷۳ خورشیدی در اختیار بنیاد فارس‌شناسی است و زیر نظر این نهاد اداره می‌شود و بنیاد فارس‌شناسی متولی بنا به شمار می‌آید و باید با هماهنگی میراث فرهنگی و زیر نظر کارشناسان این اداره، کارهای مرمتی را اَنجام دهد، ولی در اصل داستان و بی‌تفاوتی و نبود نظارت‌ها، فرق چندانی ایجاد نمی‌کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.